Филмите за смисъла на живота

existential_9Може би не си от онези хора, които обичат да сядат пред екрана с купа пуканки и очакване да се забавляват пред някоя комедия. Навярно искаш да изпиташ онзи екзистенциален страх, който те кара да трепериш и да усещаш как самотата и предопределеността на живота те заключват в своята зловеща прегръдка.

Тогава тези десет филма са точно за теб, но и за всички останали. Кино-лентите за смисъла на съществуването напомнят на зрителя, че той е господар на съдбата си. Само един осъзнат човек може да внесе смисъл в безсмисления на пръв поглед свят на друг човек. Хората страдат в опитите си да са щастливи.

След като ги изгледаш стани от удобния си диван и покажи на света своята студена, безчувствена същност.

Mr. Nobody

Научнофантастичната драма на Жако ван Дормал е твърде особена, за да се покаже по кината, но ще те остави без думи и може би ще редуцира страха от смъртта. Главният герой, Немо, е на 118 години и е последният смъртен човек. Всички живо се интересуват от миналото му, от това как е протекъл животът му и са изумени. Немо разказва три различни истории, всяка от които се развива в следствие на три различни решения, които взима на перона на една гара. По време на филма зрителят бавно и постепенно осъзнава, че нищо на този свят не е сигурно, че не съществуват уникални и единствени преживявания и че всеки избор е правилен. Така че човек може спокойно да прегърне хаоса.

Being John Malkovich

В началото на този шедьовър от 1999 година Крейг Шварц споделя на едно шимпанзе, че “Съзнанието е ужасно проклятие”. Крейг е силно разочарован от живота си и брака си. Когато започва работа в нов офис, е силно заинтригуван от една от колежките си, но тя го отхвърля. Крейг обаче намира място, където може да се “промъкне” в тялото на много по-привлекателния Джон Малкович и да наблюдава света през неговите очи. Това преживяване повдига много философски въпроси, свързани със себепознанието и самоосъзнаването. Крейг и жена му изпитват емоционално и сексуално удовлетворение в тялото на Малкович, но рискуват свободата си в опитите си да избягат от затвора на собствените си тела и собствения си живот.

Mulholland Drive

Филмите на Дейвид Линч са като театър на абсурда – пълни са със странности и експерименти и поставят героите в неразбираеми ситуации. След като се събужда с амнезия след преживяна катастрофа, млада жена се запознава с известната актриса Бети Елмс. Бети се опитва да й помогне да възвърне паметта си, но доказателствата ги водят в задънена улица. Линч изразява позицията си, че не съществува едно единствено Аз, а поредица от идентичности, наслоени една върху друга. Какво се случва, когато човек не може да съедини парчетата в едно цяло? Превръща се в луд.

Antichrist

Този филм може да се стори изключително отвратителен на голяма част от зрителите. Шарлот Генсбур и Уилям Дефо са анонимните мъж и жена. След смъртта на детето им, мъжът, който е терапевт, се опитва да изведе жена си от депресията, в чиито лапи попада съпругата му. Той я води в хижа в гората, където преди време тя е писала тема за геноцида. Мъжът започва да забелязва умиращи животни в гората. Хаосът изпълва екрана. Бог определено няма достъп в тази гора. Филмът върви по пътя на нихилизма, а моралът отсъства. Човек може да създава толкова лесно, колкото и да унищожава.

We need to talk about Kevin

Филмът е базиран на книга и излиза на голям екран през 2011 година. Представя ни ужасът на родителството. Още Ницше говори за волята за власт, но тя е онази жизнена сила, която тласка човек към постигането на цели и осъзнаването на идентичността. Не за такъв случай се говори в този филм, в който детето на майката Ева използва тази власт за злосторни деяния. Освен че това притеснява родителите, фактът, че зачеването на това дете е било случайно, още повече отчуждава майката от сина и пробужда в нея усещането, че детето я е лишило от възможността да живее и пътува свободно.

Upstream colour

Този филм от 2013 година разказва за паразит, който се заселва във всякакви организми – от прасета до хора, и променя гостоприемника си през цялото време. Макар да звучи фантастично, историята не напряга и не носи тревожност, а дори напротив – оставя зрителя с усещането за спокойствие и вътрешен мир. След като млада жена е заразена, тя се прибира в апартамента без да помни случилото се. Скоро създава силна емоционална връзка с привлекателен мъж и с прасе. Филмът поставя въпросите за идентичността и любовта – дали сме генетично предразположени да изпитаме любов и да осъзнаем кои сме? Дали наистина можем да мислим обективно и свободно или сме роби на материалните си тела?

Филмът представя и връзката между живите същества, която може да излекува екзистенциалната самота.

No Country for old men

Само заради това, че човек притежава силата на свободната воля в един хаотичен свят, не значи, че ще я използва правилно. Повечето хора често изпитват вина, която ги кара да се придържат към морални кодекси. Но не стои така въпросът с героя от филма Антон Чигур. Той е убиец, който избира жертвите си според свои принципи и дори понякога хвърля монета. Преследването му с изпечения каубой Левелин Мос оставя зрителя под напрежение. Филмът категорично бива запомнен дълго след финалните надписи.

2001: A space odyssey

Космосът е идеалното място човек да получи екзистенциална криза. Във филма на Стенли Кубрик диалозите остават на заден план, а зрителят е привлечен от визуалните ефекти, изобразяващи мистерията на космическото пътуване. Когато край Юпитер се появява странен монолит, който крие тайната за бъдещото еволюционно развитие, доктор Дейвид Бауман се впуска в пътуване в мрака, за да намери отговорите на своите въпроси. Писателят и философ Педро Гонсалез определя филма като екзистенциална одисея, тъй като търсенето на Бауман олицетворява вечното търсене на истината от човечеството. Докторът трябва да устои на възможностите, които му предлагат технологиите, за да открои и изведе на преден план важността на човешките възможности. Краят на филма е спиращ дъха и дори абсурден, като провокира зрителите да открият свой собствен смисъл, след като са го изгледали.

The seventh seal

Ако търсите класически филм, пълен с екзистенциални въпроси, този е за вас. Създаден от шведския режисьор Ингмар Бергман. След като участва в кръстоносни походи, героят Антониус Блок се завръща в родната Швеция, където заварва чумата, почти унищожила населението. Антониус среща Смъртта на брега на морето и я предизвиква да играят шах, с цел да предотврати коварните й планове. Антониус си задава въпроси за Бог – защо той се крие зад облаците с полуизпълнени обещания и невиждани от никого чудеса? Той стига до извода, че ако Бог не съществува, то тогава животът би бил абсурден ужас.

It’s such a beautiful day

Ако имаш нужда да си поплачеш или да усетиш колко е крехък животът, гледай този филм на режисьора Дон Херцфелд. Това е анимиран филм от три части, всяка написана и нарисувана от Херцфелд.

Разказва се за Бил – непретенциозен тип, страдащ от загуба на паметта. Спомените на Бил се лутат между реалността и илюзията. Разкъсван между миналото и бъдещето, Бил успява да забележи красотата на малките неща – като например шарките по хавлиената си кърпа. Следващият път, когато изпиташ невъобразима радост или съкрушителна тъга, бъди като Бил. Погледни към звездите и попитай глухата вселена: “Не е ли удивително всичко?”

Не е нужно да чакаш вселената да отговори. Тя няма и да го направи. Отговорът е в теб.