Рекламите – капан за идиоти?

stupidityРекламните агенции мислят потребителите за идиоти, които могат да бъдат подмамени да купят всеки боклук, който може да се продава. Ако в продукта наистина има нещо хубаво, което може да бъде рекламирано – толкова по-добре. Ако няма такова – лъжите за какво са?!

Точно тук се крие и разковничето на онази стара реклама за бензина, която показваше как „Нашата марка“ отделя чисти газове, а „Тяхната марка“ отделя черни, изпълнени със сажди газове, замърсяващи въздуха. А дали наистина бензинът на „Нашата марка“ е по-чист и по-добър както за колата ви, така и за общия въздух, който всички дишаме, или просто провокаторите-творци на реклами, са решили да използват за „Тяхната марка“ кола с по-мръсен двигател?

Колкото и странно да звучи обаче, този рекламен подход не е плод на нашата цинична епоха. Още преди десетилетия, когато рекламите са представлявали несигурни, кретащи опити за контрол над съзнанието на тълпата, техните съставители със сигурност са мислели нашите прадядовци, а да не говорим пък за нашите прабаби, за идиоти. Което се доказва и от следните примери на реклами от „древността“.

Реклама от 1910 г. за ножчетата „Жилет“:

Не се налага да ходите на курсове, за да се научите как да го използвате. Просто го купете и се бръснете.

Реклама от 1930 г. за течния почистващ препарат „Драно“:

Всеки път, когато водата на канала на банята ми се оттича бавно, усещам върху себе си обвинителния му поглед. Той ме поглежда само толкова, колкото да ми каже: „Грешката е твоя!“ И е напълно прав!

Реклама от 1912 г. за корсети:

Жените играят изключително важна роля в световните дела. Най-върховният тип красота е не само тяхна привилегия, а и тяхно изключително задължение.

Реклама за домакинския почистващ препарат „Лестойл“ показва красива манекенка в космически скафандър, под която се чете надпис:

Жените на бъдещето ще направят и Луната по-чисто място за живеене.

Реклама от 1944 г. на Американския институт за месни изделия:

Жаждата на човешкия дух за този ненадминат месен вкус е една от най-неугасващите в историята на храненето.

Кой би могъл да устои на тази подкана за пиене на газирана вода от 1962 г.:

„Севън ъп“ стимулира естественото овлажняване на вашата уста!

Към дамските превръзки „Модес“ приложили революционен „план за тихи покупки“ – за жени, страдащи от неудобство през изпълненото с много неудобства пето десетилетие на двадесети век. Планът се оказал купон, който жените могат да си изрежат от списанието и да подадат на аптекаря, така че да не им се налага да се притесняват, като искат на глас превръзките „Модес“.

Тъпоумни реклами са съществували дори и много преди навлизането на тъпите рекламни агенции.

През деветнадесети век войниците се нуждаели от силни зъби, за да разкъсват торбите с патрони. Предприемчиви зъболекари обходили труповете на младите войници след битката при Ватерло, събрали зъбите им и ги превърнали в здрави ченета, които започнали да продават като „Зъбите на Ватерло“.

За производство на тъпи реклами не винаги се налага да наемате рекламни агенции. Аматьорите, работещи по вестниците, могат да ви свършат тази работа не по-зле от професионалистите. Ето някои примери:

Продава се разпръсквател на сняг. Използва се само в снежни дни.

Доставете си специална наслада за Свети Валентин – почистете септичната си яма!

Две добре запазени касапски ръкавици: едната с пет пръста, другата – с три.